U potrazi za Meštrovićem

Ugodno svibanjsko predvečerje odvelo nas je put Drniša, gdje smo se pridružili našoj Josipi Petrini na tematskoj turi "U potrazi za Meštrovićem".

Gradski muzej Drniš ugostio nas je na početku ture, pa smo tako imali priliku razgledati muzejsku zbirku Ivana Meštrovića. Nakon Josipinog uvoda o umjetnikovom djetinjstvu i ranoj mladosti, kroz zbirku nas je provela kustosica Antonia Tomić koja je svojom stručnom i zanimljivom interpretacijom približila povijest zbirke svima prisutnima. Po izlasku iz muzeja bili smo spremni za potragu za Meštrovićem u drniškim eksterijerima.

Dio ture koji je uslijedio nakon posjeta muzeju oduzeo nam je dah, doslovno i figurativno! Josipa nas je povela uskom, strmom uličicom, u uspon koji zahtijeva gotovo planinarske sposobnosti. No uspon koji nam je oduzeo dah nije ništa prema spektakularnim prizorima i vizurama Petrova polja i Promine koji su nam opet oduzeli dah, učinivši pritom da zaboravimo na uspon. Put nas vodi dalje pored crkve sv. Roka, zaštitnika Drniša, laganom šetnjom do crkve sv. Ante pred kojom se nalazi Meštrovićeva skulptura istoimenog sveca. Zanimljivo je da je ova skulptura postavljena pred crkvu 2017.g., nakon što je stariji kip sv. Ante uništen eksplozivom u Domovinskom ratu, te je od njega ostala samo ruka koja se čuva u gradskom muzeju. Vođeni našom Josipom, nastavljamo ugodnu šetnju u potrazi za Meštrovićevim djelima te dolazimo do Doma zdravlja pred kojim se nalazi skulptura Majka s djetetom. Ova skulptura uistinu isijava toplinu i ljubav, čistu i duboku ljubav i povezanost majke i djeteta. Prikazuje majku koja nježno grli dijete, te dijete koje se privija uz nju.

Sljedeća postaja nam je crkva Gospe od Ružarija, u kojoj se na oltaru nalazi Meštrovićeva skulptura Gospa Petropoljska. Skulpturu nažalost nismo vidjeli jer je crkva bila zatvorena, ali smo saznali da je umjetnik za ovaj lik inspiraciju potražio u svojoj majci. Pratimo našu Josipu drniškim uličicama, pa tako stižemo i do zgrade Gradske uprave na kojoj se nalazi kopija Meštrovićeva grba grada s prikazom gradskog zaštitnika, sv. Roka.

Za sam kraj, kako i priliči ovako zanimljivoj turi, čeka nas "krunski dragulj" grada Drniša, veličanstveno djelo, fontana Vrelo života, smješteno u gradskom perivoju. Ova fontana djelo je mladog Meštrovića, nastalo 1907.g., po narudžbi bečkog industrijalca Karla Wittgensteina, te se sve do 50-ih godina prošlog stoljeća nalazila u atriju palače Wittgenstein. Nakon II.svj. rata nasljednici obitelji Wittgenstein rasprodaju preostalu imovinu te ovo djelo 1955.g. otkupljuje sam autor, Ivan Meštrović, koji ga donira svom rodnom kraju, gradu Drnišu. Kako bi spomenik bio dostojanstveno izložen, 1956.g. projektirana je parkovna arhitektura s dvostrukim stubištem koje usmjerava posjetitelje prema ovom jedinstvenom umjetničkom djelu.

I opet, pri samom pogledu na Vrelo života ostajemo bez daha. Zaista, grad Drniš je  Meštrovićev muzej na otvorenom.

Vrelom života završavamo potragu za Meštrovićem, no Josipa nam je priredila još jedno malo iznenađenje, pa se vraćamo na drnišku Poljanu gdje zatičemo umjetnika Šimu Strikomana, autora brojnih milenijskih fotografija, koji je povodom 59-te godišnjice smrti i u čast Ivanu Meštroviću, pored Poljane iscrtao Meštrovićev portret kao dio ciklusa "Milenijska lica".

Sat i pol vremena uz Josipu i Meštrovića proletjelo je u trenu, te se veselimo sljedećem posjetu gradu Drnišu!